Accés directe al contingut de la pàgina

Notes de premsa

Dia Mundial de Lluita contra la Sida: 30 anys de VIH/sida, 30 anys de lluites

22/11/2011

L’1 de desembre tornem a recordar que, 30 anys després de la seva aparició, el VIH/sida encara existeix. Des de SIDA STUDI volem retre homenatge a totes les lluites dutes a terme durant aquests anys i ho fem de la millor manera que sabem: informant.

Col·locar un banner a la teva web o una imatge al teu perfil social, assistir a una xerrada, una taula informativa o a una exposició de cartells, saber què és el Dia Mundial de Lluita contra la Sida, conèixer el nombre d’afectats per aquesta epidèmia al món, a l’Estat espanyol i a Catalunya o repassar els principals esdeveniments socials i científics que han marcat la història d’aquesta malaltia en aquests 30 anys.

Totes aquestes accions i moltes més són les que et proposa dur a terme SIDA STUDI el dijous 1 de desembre, la jornada mundial de lluita contra la sida, el dia escollit per recordar i donar a conèixer al món l’epidèmia global de la sida causada per la extensió de la infecció pel VIH.

Aquest any, a més, és especial perquè es compleixen 30 anys del primer diagnòstic de sida al món, per això hem preparat diferents accions.

Des de fa tres anys, a SIDA STUDI editem un banner i un calendari de butxaca especial, elaborat per la il·lustradora Clara Herreros, per commemorar aquesta jornada. Enguany el lema que hem triat és 30 anys de VIH/sida, 30 anys de lluites. Amb aquest títol volem retre homenatge a totes les lluites que s’han dut a terme tant des del món associatiu com des del científic i del polític durant aquests anys.

Malauradament, però, tot i els èxits aconseguits al món hi ha més de 34 milions de persones infectades per el VIH i el 2010 es van produir 2,7 milions de noves infeccions segons dades d’Onusida, per això considerem que encara queda molta feina a fer. Els mitjans de comunicació, les administracions i les entitats relacionades hem de seguir transmetent missatges a la societat per donar a conèixer el VIH/sida i les vies de transmissió per contribuir a eradicar-la i, també, per a eliminar la discriminació que pateixen les persones que viuen amb aquesta malaltia.

Des de SIDA STUDI volem continuar aportant el nostre granet de sorra a la lluita de la millor manera que sabem fer: informant. Per això hem preparat tres documents, especialment adreçats a periodistes i a totes les persones que vulguin aprofundir més en la història d’aquesta pandèmia: la cronologia 30 anys de lluites, l’argumentari del Dia Mundial i les principals xifres del VIH/sida .

El primer document, elaborat pel Centre de Documentació i Recursos Pedagògics, repassa en forma de cronologia els principals fets esdevinguts al món, a l’Estat espanyol i a Catalunya que han marcat la història d’aquesta pandèmia, amb enllaços directes als documents citats. El segon respon a les preguntes bàsiques de què és el dia mundial, per què es duu a terme i per a què serveix, entre altres, i en darrer lloc, oferim un document en format gràfic amb les principals dades epidemiològiques tant internacionals com estatals i catalanes procedents de fonts oficials.

Però SIDA STUDI no només informa de forma virtual sinó que també ho fa presencialment a través de xerrades, taules informatives i exposicions de cartells. Així, l’entitat serà present a través de la distribució de material informatiu a les biblioteques públiques del barri del Raval de Barcelona, a Sant Pau - Santa Creu , la biblioteca Gòtic - Andreu Nin,  i la biblioteca de l'associació Rosa Sensat.

D’altra banda, a barri de Sant Antoni a la biblioteca Sant Antoni - Joan Oliver, a més de la distribució de material s’hi podrà veure del 30 de novembre al 14 de desembre l’exposició de cartells sobre sida VIH sobre rodes i, aprofitant que aquesta biblioteca està especialitzada en el món del col·leccionisme, l’exposició s’acompanyarà d’una mostra de material menor (punts de llibre, clauers, adhesius, preservatius, postals..) del fons històric de campanyes, que repassa els missatges de prevenció que han elaborat en aquests 30 anys entitats i administracions nacionals i internacionals. Per últim, es durà a terme una xerrada de sensibilització a la biblioteca amb alumnes de 3r d’ESO de l’Institut Milà i Fontanals.

També, i dins dels actes que organitza el Comité 1r de Desembre, plataforma unitària d’ONG’s catalanes de VIH/sida de la qual SIDA STUDI en forma part, per celebrar aquesta jornada, durant el dijous 1 de desembre l’entitat estarà present al Mercat de Sant Antoni repartint calendaris de butxaca, material preventiu i llacets vermells a més de participar als actes de la Nit Vermella.

L’entitat també serà present a altres municipis de Catalunya i de l’Estat espanyol a través dels diferents serveis que ofereix. Així, oferirà xerrades de sensibilització a Castellbisbal, Palau Solità-Plegamans i al Centre Educatiu Can Llupià, realitzarà exposicions de cartells i repartirà material informatiu als municipis de Castelló d’Empúries, al Centre d’acollida Can Banús de Badalona, al Casal de Joves de Sant Just, a l'associació UNAPRO de Canàries, i a la biblioteca de la Universitat de Girona.

El Centre de Documentació i Recursos Pedagògics també ha preparat a la biblioteca online una nova categoria de monogràfics, les seleccions bibliogràfiques del fons documental de la biblioteca. En aquest cas s’ha creat la categoria “30 anys de VIH/sida” per agrupar tres nous monogràfics: dia mundial de lluita contra la sida, espots nacionals i espots internacionals acompanyats d’unes galeries d’imatges amb una selecció dels cartells de VIH/sida del fons documental relacionats també amb aquests 30 anys.

Finalment, et convidem a participar i fer difusió del Dia Mundial a través de la xarxa. Pots baixar-te el nostre banner i col·locar-lo al teu bloc, o bé posar la nostra imatge en el teu perfil social, i seguir les nostres informacions al facebook i al twitter, on hem creat el hashtag #diamundialsida per aglutinar totes les informacions relacionades amb aquesta jornada no només de SIDA STUDI sinó també de totes les associacions.

Per conèixer amb més detall totes les accions que fem, pots consultar la nostra secció web dedicada al DMS